artikkelit
vertailu:
1500-2000 euron
videoprojektorit
Julkaistu:
Hifimaailma 10/2012
vertailu
Videoprojektorit 1 500-2 000 ?
Teksti ja mittaukset Mauri Eronen Kuvat Mauri Eronen ja valmistajat
Seinällinen
kuvaa
Edullisimpien entry level
-projektorien ja arvokkaimpien
huippumallien väliin jäävä järkiluokka
päivittyy harvoin. Epsonissa on
sähköinen säätö kohdistusvirheiden korjaamiseksi.
Dlp-tekniikan etuna on pikselien väliin jäävän tyhjän
alueen parempi hyötykäyttö eli täyttöaste. Perinteisessä dlp-projektorissa lamppu palaa
kiinteästi. Selvitimme, miten
uusinta laser/led-tekniikkaa käyttävä
Viewsonic vastaa luotettavaksi
havaitun lamppukatraan haasteeseen.
Viisi testatuista projektoreista käyttää valonlähteenään tavallista elohopeapurkauslamppua. Kolmen kennon
ansiosta kuva ei hajoa aikatasossa eri väreihin, mutta
paneelien kohdistuksen virheet saattavat näkyä osavärien heijastumisena hieman eri kohtiin. Tämä niin sanottu sateenkaari-ilmiö
on eliminoitu lähes kokonaan Viewsonicissa, koska eri
värien vaihtonopeus on monta kertaa suurempi kuin
väripyörällisissä projektoreissa.
Toinen tapa eliminoida värien hajoaminen aikatasossa on käyttää kolmea dlp-piiriä, joille kullekin viedään
valo pääväreihin suodatettuna. Lampun valo johdetaan eri väreihin suodattavien
puoliläpäisevien peilien kautta värit yhdistävän prisman ja objektiivin kautta kankaalle. Vaikka tuotenimiä on monta (uhp, uhe, uhm, e-torl), kaikkien
toimintaperiaate on sama.
Viewsonic on ryhmän poikkeus. Kolmea dlp-kennoa
käyttävien projektorien hinnat ovat kuitenkin korkeita.
Epson ja Panasonic muodostavat kuvan lcd-paneeleilla. Toisaalta sen valotehokin on melko vaatimaton. Siinä valo luodaan
ledien ja laserin avulla.
Viewsonicin led/laser-hybridin etuna on alhaisempi
virrankulutus; taloudellisuuden ja hybridi-sanan liitto
ei ole varmasti sattumaa tälläkään tekniikan saralla.
Ledipohjaisella valonlähteellä on myös huomattavasti
pidempi käyttöikä.
Muut ottavat sähköverkosta noin 200?300 watin tehon, mutta Viewsonic tulee toimeen alle sadalla. Led+laser-
24
? Acer H9500BD
? BenQ W1200
? Epson
EH-TW6100
? Optoma HD33
? Panasonic
PT-AH1000
? Viewsonic Pro9000
yhdistelmän eliniäksi valmistaja ilmoittaa yli 20 000
tuntia, kun lampuille luvataan 2 000?5 000 tuntia.
Viewsonic perustuu yhdessä Acerin, BenQ:n ja Optoman kanssa Texas Instrumentsin dlp-tekniikkaan, mutta
erikoisen valonlähteen ansiosta toiminnassa on yksi merkittävä ero. Lcd-projektorin kuvassa tarkkanäköinen saattaa havaita pikseliverkon rakenteen, vaikka kuvaa katsoo normaalilta. Jotta monokromaattisesti toimiva dlp-kenno
pystyisi näyttämään useampia värejä, täytyy valo suodattaa pääväreihin nopeasti pyörivän väripyörän kautta.
Koska Viewsonicin punaista, vihreää ja sinistä lediä
voidaan sytyttää ja sammuttaa suurella nopeudella, se
toimii ilman väripyörää, vaikka käytössä on vain yksi
dlp-mikropeili.
Mitä nopeammin eri väreihin sektoroitu väripyörä
pyörii, sitä vaikeampaa on erottaa kankaalta yksittäisiä
värivälähdyksiä
Valkoinen ja sulavalinjainen Optoma häviää helpoiten vaaleaan kattoon, sysimusta Epson tummaan teatterihuoneeseen. Painavin Panasonic on kookas, ja sen tilavuus nielaisee lähes kaksi ja
puoli Viewsonicia. Acer, Optoma ja Viewsonic vaativat vähintään 1,5-kertaisen etäisyyden kankaasta suhteessa leveyteen. Tämänkertaiseen vertailuun maahantuojalla
ei kuitenkaan ollut lainata testilaitetta.
Asennus
Projektorin asennuksessa merkittävin seikka on sen
objektiivin säädettävyys ja ominaisuudet. Perusmalli ei ole aivan yhtä joustava, mutta senkin optiikka on selvästi tämän joukon monipuolisin.
Projektorien zoom-alueet vaihtelevat vain hienosäätöön sopivien Optoman ja Viewsonicin 1,2-kertaisesta
zoomista Acerin, BenQ:n ja Epsonin 1,5?1,6-kertaiseen.
Panasonicissa on projektorin vapaamman sijoituksen
mahdollistava kaksinkertainen alue. Lineaariseen virheeseen ihmissilmä sopeutuu nopeasti,
mutta samaan aikaan eri tasoilla erisävyinen kuva häiritsee helpommin.
Erään kalibroimattoman projektorin harmaasävyjen tasapaino oletusasetuksilla Grandview- (vasemmalla) ja Stewart-valkokankaalla (oikealla). BenQ:n 34 prosentin siirtymä on melko
suuri. Jos huone
on lyhyt tai projektori halutaan sijoittaa tilapäisesti
sohvapöydälle, olisi kätevää, että kuvakoko on suuri jo
pieneltä heijastusetäisyydeltä. Acerissa 5?30 % offset vastaa suoraan linssinsiirron säätöaluetta pystysuunnassa. Tämä tarkoittaa,
että esimerkiksi kolmen ja kuuden metrin etäisyydeltä
voi heijastaa samankokoisen kuvan.
Epson voidaan sijoittaa lähimmäksi kangasta. Panasonicissa siirtoalue on pystysuunnassa ±65 prosenttia kuvan korkeudesta ja leveyssuunnassa vain ±26
prosenttia leveydestä. Kiinteässä kattoasennuksessa kauas taakse sijoittaminen on hyödyllistä,
koska silloin projektorin tuottama melu on katselupaikalla alhaisempi.
Panasonicin huippumallit ovat tulleet tunnetuiksi
erittäin laajasta linssinsiirrosta ja optiikan laajasta zoomista. Muotoilullisesti projektoreissa ei ole merkittävää
eroa, mutta kokoerot ovat melkoisia. Acerin säätöalue on hyvin kapea, +5?
+30 % pystysuunnassa ja ±15 prosenttia vaakaan. Sen
heittoetäisyys on pienimmillään 1,2 kertaa kuvan leveyden mitta. Lähimpänä on Sonyn VPL-HW30, jonka katuhinta huitelee edullisimmillaan kahden tonnin tuntumassa. Väliin jäävät BenQ (1,4x) ja Panasonic (1,3x).
Linssinsiirrolla eli lens shiftillä kuvaa voidaan siirtää vaaka- ja pystysuunnassa ilman, että sen geometria kärsii. Yksittäisten kuvapisteiden näkyvyyden häiritsevyys on yksilöllistä, aivan
kuten dlp-projektorien sateenkaari-ilmiö.
Lcos-tekniikka mahdollistaa tiheämmän pikseliverkon ja väreiltään ajallisesti vakaan kuvan, mutta alle
2 000 euron hintaluokkaan ei mahdu yhtään lcos-projektoria. Sen ansiosta kiinteää kattotelinettä ei tarvitse
asentaa sentilleen.
Vertailuryhmässä linssinsiirto on vain Acerissa ja
Panasonicissa. Panasonicin linssinsiirron 65 prosentin ääriasento tarkoittaa 15 prosentin pystysiirtymää.
Esteettisiä seikkojakaan ei kannata täysin sivuuttaa. vertailu
etäisyydeltä. Neliöt ja ympyrät piirtyvät oikeanmuotoisina, vaikka projektori olisi sivussa kankaan keskikohdalta. Eli, onko punaisen, vihreän ja sinisen osuus suurin piirtein sama sekä tummilla että kirkkailla sävyillä. Optoma on saatavilla myös mustana. Lisäksi erot voivat olla suuria samankin projektorimallin eri yksilöiden välillä.
Päävärien tarkkuuteen hyvälaatuisella kankaalla ei ole juurikaan vaikutusta, mutta
valkotasapainon ero muuttaa välivärien (syaani, magenta, keltainen) koordinaatteja
cie-kartastossa. Joystickillä tehtävä säätö on
tuntumaltaan ja havainnollisuudeltaan parempi kuin
rullilla pelaavat versiot.
Objektiivin heittokulma tai pystyoffset määrittää
sen, kuinka paljon projektoria alemmaksi (kattoasennuksessa) tai ylemmäksi (pöydällä) kuva heijastuu.
Korkeissa huoneissa jyrkkä heittokulma tai suuri pystyoffset on hyödyllinen, jotta kangasta ei tarvitse
Kangas vaikuttaa kuvaan
Projektorin lopullinen kuvanlaatu on aina riippuvainen valkokankaasta. Myös päävärien luminanssi pysyy varsin muuttumattomana kankaiden välillä.
asentaa turhan ylös tai projektoria pudottaa pitkällä
varrella katosta alemmaksi.
Epsonin pystyoffset on 0 prosenttia. Optomassa ja Viewsonicissa siirtymä on 16
prosenttia. Sen heijastaman kuvan reuna on siis samalla tasalla kuin projektori itse. Koska valkotasapaino riippuu
voimakkaasti heijastuspinnasta, ei mittaustuloksista voi päätellä sen hyvyyttä lopullisessa
käytössä. Epsonin langaton malli
EH-TW6100W on valkoinen.
Käyttömukavuus
Päivittäisessä käytössä projektoreihin tai niiden asetuksiin ei yleensä tarvitse koskea lainkaan, mutta
asennus- ja säätövaiheessa käyttölogiikka, kaukosäätimen tuntuma, toimintojen loogisuus ja mekaniikan
tuntuma ovat tärkeitä.
25. Panasonic on perinteisesti lievittänyt ongelmaa Smoothscreen-tekniikallaan, mutta testattu
PT-AH1000 on pikselirakenteeltaan tavanomainen.
Pikseliverkon näkyvyyttä voi pienentää myös tarkentamalla objektiivi hieman ohi, mutta tuloksena on
usein selvästi pehmeämpi kuva. Luonnollisinta kuvaa haluavan täytyy kalibroida harmaasävy- ja väritoisto käytettävän kankaan
kautta. Sekin saattaa olla merkittävä, jos halutaan käyttää edellisen projektorin kanssa käytettyä kattotelinettä. Koska lähes kaikissa vertailun projektoreissa valkotasapaino on melko hyvä,
kannattaa absoluuttisen tarkkuuden sijaan kiinnittää huomiota siihen, onko toisto lineaarista
Panasonic
on joka suhteessa
paras. Kolmantena on Acer,
jonka käyntiääni on tasaisen miellyttävää, joskin voimakkaampaa kuin kärkikaksikossa. Sen taustavalo on selkeä vihreä. Muuten säätimissä
ei ole huomauttamista.
Panasonicin kaukosäätimen tuntuma ja vaste on
joukon paras. Epson
ja Optoma siirtävät tahdistusinformaation radiotaajuuksilla, mutta Optoma toimii
myös DLP Link -laseilla.
Epsonissa ilmenee melkoisesti crosstalkia eli väärälle silmälle tarkoitetun kuvan
vuotoa. Jos
kaukosäädin hukkuu, kaikkia paitsi Optomaa voi käyttää projektorista löytyvillä näppäimillä. Tyypillisesti harmaat voi
kalibroida erikseen tummille ja kirkkaille sävyille.. Tämä johtuu siitä, että jokainen valkokangastyyppi on hieman erilainen. Kokeilussa ei kertaakaan havaittu ongelmia vasemman ja oikean silmän informaation menemisestä ristiin, mikä on joskus vaivannut DLP Link -laseja. Väärä valkotasapaino on
helppo huomata esimerkiksi valkoisen värin sinertävyytenä tai vihertävyytenä. Tietyt kuvan esiasetustilat ovat melko hiljaisia,
mutta niihin ei voi tehdä ainoatakaan muutosta ilman,
että projektori alkaa pitää voimakkaampaa tuuletin
ääntä. Acer
on heikoin: hidas reaktioaika, epämääräinen tuntuma
ja huonot selitetekstit sinisellä valolla eivät herätä riemua.
BenQ tulkitsee toisinaan yhden painalluksen kahdeksi. Optomaan täytyy ostaa rf-lähetin ja lasit erikseen. Dlp-malliset Acer ja Optoma ovat kolmiulotteisen kuvan esittämisessä selvästi lcd-tekniikkaan perustuvaa Epsonia edellä.
Acer käyttää linssien tahdistukseen kuvan sisään integroitua DLP Link -järjestelmää. Kokonaisuutena voimakas hurina on kuitenkin varsin epämiellyttävää ja saattaa karsia mahdollista ostajakuntaa.
Pitkän zoomin ansiosta Panasonicin voi sijoittaa kauas
kankaasta, jolloin meluhaitta pienenee.
Säädöt
Vaikka näyttölaitteet säädetään usein järkevästi jo
tehtaalla, erityisesti projektoreissa täytyy olla kattavat
kalibrointimahdollisuudet. Punaisen, vihreän ja sinisen välinen tasapaino määrittelee, ovatko kuvan
harmaasävyt luonnolliset. Niissä ei myöskään ole tasaisen tuuletinhurinan lisäksi
häiritseviä sirinöitä tai ulinoita. Ongelma on kuitenkin pieni, sillä vain yhden pykälän pohjamustaa
vaaleampi sävy muuttui mustaksi.
Perussäätöjen jälkeen projektorin voi kalibroida tarkemmin mittalaitteiden avulla. Optoman
kirkas sininen on
vähän liiankin tehokas.
Epsonissa projektorin kansilevyyn upotetut zoomja tarkennussäätimet ovat tuntumaltaan jämäkimmät.
Optomassa tarkennusrenkaan kiertäminen synnyttää
pientä liikettä objektiiviin, mikä aiheuttaa kuvan siirtymistä kankaalla. Hiljaisimmat selvällä erolla muihin ovat Optoma ja Epson. Äänen luonteessa on ripaus surinaa, ja joillakin
sisään tulevilla tarkkuuksilla on havaittavissa korkeataajuista sirinää.
Panasonic on tuuletinmelultaan selvästi äänekkäin,
mutta häiritseviä komponentteja on vähän. Optomassa on
vain virtakytkin.
Projektorien melutasossa on suuria eroja. Myös huoneen seinien
ja katon värit saattavat vaikuttaa värien tarkkuuteen.
Kirkkaus- ja kontrastisäädöillä varmistetaan, että
kaikki sävyt mustasta valkoiseen erottuvat toisistaan.
Nämä löytyvät kaikista projektoreista, vaikka säätöjen
hienojakoisuudessa onkin eroja. Myös Optoma on miellyttävä käyttää, vaikka
räikeän sininen taustavalo onkin huono valinta. Viewsonicin upotettu
zoom-rengas voisi olla tukevampi. vertailu
Videoprojektorit 1 500-2 000 ?
Kaikki kaukosäätimet
ovat taustavalaistuja, mutta heikosti
totteleva Acer vain
osittain. Vain
täysin valkoinen vuotaa niissä selvästi läpi toiseen silmään.
Epson ei osaa sulavoittaa 3d-kuvan liikettä interpoloimalla, ja tökkiminen on ilmeistä. Jollain
kankaalla projektorin tuottama puhdas valkoinen
saattaakin näyttää sinertävältä. Kaikkien käyntiääni voimistuu selvästi 3d-tilassa, sillä lampun kirkkautta täytyy
nostaa lasien valotehoa syövän vaikutuksen takia.
26
on tarpeettoman suuri ja painikkeiden liikerata pitkä,
mutta taustavalo on miellyttävä oranssi. Viewsonic
tarjoaa perustoimivaa komennusta, vaikka onkin pienillä merkinnöillään ja sinisen valon ansiosta vaikea
käyttää muuten kuin valikkonavigoinnissa.
Acer ja Epson ovat ainoat, joiden kaukosäätimen
taustavalo täytyy kytkeä erillisellä painikkeella. Acerin mustan tasoa
ei onnistuttu säätämään täydellisesti, sillä kirkkaussäädön pykälät ovat turhan suuret. Pieneen kapulaan on saatu mahdutettua
kaikki oleellinen järkevänsävyistä oranssia taustavaloa
myöten. Muissa valo syttyy mitä tahansa nappia painettaessa. BenQ:ssa tuntuma on hyvä, mutta
zoomin ääriasennossa ote piiloon siirtyvästä tarkennusrenkaasta on heikohko. User-tiloissa tuulettimen melutaso on kovempi.
BenQ:n ensimmäiset minuutit ovat melko hiljaisia,
mutta lämmetessään sen melutaso nousee melko korkeaksi. Edes kohinanvaimennusta ei voi kytkeä pois
päältä ilman, että projektori kysyy kumpaan user-tilaan uudet asetukset tallennetaan. Vain kuvatilaa
vaihdettaessa se sirisee hetken.
Viewsonic pitää eritasoista sirinää asetuksista riippuen, ja varsinkin kirkkaassa tilassa häiriöäänet ovat
selviä. Sen näppäimet ovat napakat,
projektori vastaa
komentoihin viiveettä, ja taustavalon väri on selkeä
oranssi. Tarvittaessa
projektorista voi kuitenkin kääntää tahdistuksen päinvastaiseksi manuaalisesti. Epsonin säädin
Kolmella 3D
Acer, Epson ja Optoma ovat aktiivisuljintekniikkaan perustuvia 3d-projektoreita. Acerissa ja Optomassa se on lähes olematonta kaikilla kirkkausasteilla
Olettaen että värivirheet eivät ole räikeitä.
Parhaan ensivaikutelman ja havaitun kuvan dynamiikan tarjoavat Optoma ja Acer. Harmaasävyjen säätöä varten on
tarvittavat vivut.
1. Useimmissa ohjauspaneeli
sijaitsee projektorin
yläpinnassa, mutta
Panasonicissa se on
vasemmassa kyljessä.
2. Silti räikeätkään virheet eivät aina näy todellisessa katselutilanteessa, varsinkin
jos projektorien tuottamaa kuvaa katselee ilman tarkkaa vertailukohtaa.
Suurimmat erot laitteiden välillä tulevat esiin tummissa kohtauksissa. Värilämpötilalle on vain kolme esiasetusta. vertailu
2
1
4
3
BenQ:ssa on salasanasuojattu isf-säätövalikko kalibrointialan ammattilaisille. Panasonic sisältävät yhdeksän
säätöpistettä kattavan gammakorjauksen.
Panasonicissa voi jokaisen pisteen harmaasävyä muokata erikseen punaista, vihreätä ja
sinistä säätämällä.
1
2
1.Optomaa lukuun
ottamatta tykin
asetuksiin pääsee
käsiksi ilman kaukosäädintä. Panasonicin tarkka gammasäätö
mahdollistaa valkotasapainon säädön jopa yhdeksässä pisteessä.
Värien virheet ovat vaikeampia havaita silmämääräisesti, varsinkin jos vierellä ei ole vertailukohtaa. Väriavaruus on vihreän osalta selvästi suppeampi kuin muissa. Muissa pääsee säätämään tummaa ja kirkasta päätä erikseen. Siinä ei ole lainkaan harmaasävyjen säätöä. Viewsonicissa on yhdet valkotasapainon säädöt koko kirkkausalueelle. Siitäkin huolimatta, että valmistaja
mainostaa projektoria vihreän ?vahvalla spektrillä?.
Useat Viewsonicin säädöt toimivat toisinaan epäloogisesti. Todellisuudessa niiden toiminta on kuitenkin rajoittunutta, eikä värien täydellinen kalibrointi ole mahdollista. Säätövara
on pienempi kuin
Panasonicissa, jossa
siirto tapahtuu
etureunan joystickillä.
Acerissa kalibrointimahdollisuudet ovat heikoimmat. (4)
Acerissa on vain kirkkaussäätö kaikille osaväreille.
1
2
Optoman askeettinen mutta selkeä valikkorakenne ei sisällä turhia. Sen
avulla projektorin säädöt tallentaa ja lukita
erikseen päivä- ja yökäyttöä varten.
Värinhallinnan voi toteuttaa eri tavoin.
(1) BenQ, (2)Epson, Panasonic ja (3)Viewsonic sisältävät kolmella akselilla (sävy, saturaatio, kirkkaus) värien säädön. Optoman valttina
on suuri kontrasti sekä sävyjen tasaisuus mustalla
ja valkoisella. Tarkimmin kuvan
saa kalibroitua BenQ:lla ja Panasonicilla. Se ei toisaalta tarjoa
minkäänlaista mahdollisuutta värien kalibroimiseen. Onko pohjamusta neutraali ja riittävän synkkä, jotta elokuvan tunnelma ei vesittyisi?
Toinen selvästi esiin nouseva piirre on kirkkaan valkoisen tasaisuus. Valkotasapainon esivalinnat eivät aina tuota
samanlaista lopputulosta.
Kuvanlaatu
Todellinen kuvanlaatu peilaa aina jossain määrin mittauksista saatuja tuloksia. Kaikkia kolmea ominaisuutta säätävää kalibrointitoimintoa kutsutaan 3d-värinhallinnaksi tai
cms:ksi (color managemet system).
3d-värinhallinta on BenQ:ssa, Epsonissa, Panasonicissa ja Viewsonicissa. Acerin linssinsiirto
on toteutettu perinteisin rullin, jotka on
sijoitettu laitteen
kylkeen. Optomassa ei ole värinhallintaa lainkaan, vaan sen kanssa
täytyy tulla toimeen kaikkien värien kirkkautta samaan aikaan muuttavalla color-säädöllä.
Epsonin värinhallinnassa saturaatio ja kirkkaus toimivat samalla tavalla, ja kalibroinnin jälkeenkin vihreä
ja punainen jäävät syvyydeltään liian suppeiksi.
BenQ:n ja Panasonicin kalibrointi toimii melko hyvin,
mutta sinisen pieni sävyvirhe vihreään aiheuttaa poikkeamaa myös magentaan.
Viewsonicin sinistä ja vihreää ei saa säädettyä kohdalleen, minkä takia syaani ja magenta ovat pahasti
pielessä. Epson ja 2. Piirtyykö lumivalkea maisema luonnollisen värisenä kulmasta kulmaan, ja onko kuva levollisen välkkymätön?
Jos molemmat ääripäät ovat kunnossa, kuva vaikuttaa kaikissa olosuhteissa luonnollisen kolmiulotteiselta ja neutraalin dynaamiselta. Kuva on ajoittain näkyviä sateenkaa27. Esimerkiksi gamman liukusäädin muuttaa gammatoistoa miten sattuu hieman kuvan esivalinnasta
riippuen. Ideaalinen värinhallinta säätäisi jokaista värin ominaisuutta itsenäisesti,
mutta usein säädöt vaikuttavat voimakkaasti toisiinsa.
Acerissa on vain värikohtainen kirkkaussäätö. Jokaisella värillä on kolme ominaisuutta: sävy, saturaatio
ja kirkkaus
On/off-kontrastimittaukset ovat useimmiten luotettavia, mutta ansikontrastiin vaikuttaa moni ulkoinen tekijä. Acer, BenQ,
Panasonic ja Viewsonic eivät osaa lukkiutua filmilähteeseen.
yhteenveto
Kokonaisuutena vertailun voittajaksi nousee Optoma. Tarvittaessa myös värilämpötilan ja gamman
esiasetuksista valittiin paras. Esimerkiksi projektorin uloimman linssin likaisuus tai huoneen seiniltä mittasensoriin heijastuva valo heikentää mustan tasoa ansimittauksessa. Panasonic ja Viewsonic ylittävät Delta E -virhekeskiarvoon 10 harmaasävyjen osalta, ja virheen huomaa selvästi. Toisto on melko luonnollinen ilman säätämistä, mutta tarkka kalibrointi on mahdotonta.
Tekniikaltaa lupaava Viewsonic on vähävirtainen, mutta kuvanlaadultaan ailahteleva. Kalibrointilaitteiston omistaja voi käyttää hyväksi kattavia säätöjä, jolloin kontrasti paranee tuloksesta 900:1 lukemaan 1190:1. Säädöissä on bugeja, ja
projektori ääntelee tuulettimen lisäksi sirisemällä.
Mittaustulokset
Kaikki projektorit mitattiin väritoistoltaan tarkalta Stewart Studiotek 130 -valkokankaalta. Acerin ja
BenQ:n valkotasapaino on lineaarisinta tummista sävyistä valkoiseen. Heikkolaatuisen videoprosessorin takia sille ei kuitenkaan
kannata syöttää käsittelemätöntä dvd-kuvaa. Ansi-kontrasti on hieman kärjestä jäljessä: 350:1 (bc pois) tai 380:1 (bc päällä).
Lcd-paneeleja käyttävät Epson ja Panasonic eivät tuota yhtä suurta eroa valkoisen ja
mustan välillä. Sen käsittelyssä kaikki kuvan virheet moninkertaistuvat, ja värit näyttävät haaleilta.
HQV-testilevyillä arvioituna paras videoprosessori
on Epsonissa. Kontrasti on suuri ja valoteho pieni, joten mustan taso on erinomainen. Isf- ja thx-sertifioitu kangas muuttaa projektorin tuottamaa kuvaa hyvin vähän.
Tummien sävyjen mittaustarkkuuden parantamiseksi projisoidun kuvan koko oli pienempi
kuin normaalikäytössä.
Kontrastimittaukset tehtiin suoraan projektorilta mustan tason tarkemman mittaustarkkuuden vuoksi. Virheen
minimoimiseksi projektorin kuva heijastettiin kontrastimittauksissa mustalle kankaalle,
jotta hajavaloa syntyisi mahdollisimman vähän. Mustan taso melko hyvä, mutta
sävyltään hieman epätasainen. Kaksikon mustan taso on selvästi korkeampi kuin dlp-projektoreilla. Se toistaa lähes virheittä niin 1080i-teräväpiirtolähteen kuin dvd:n lomitetun kuvan. Sävyt ovat tasaiset koko kuvaalalla sekä tummissa että kirkkaissa kohtauksissa.
Kun Brilliant Color -tekniikan kytkee päälle ja tykin
kalibroi, BenQ:n kuva on ryhmän kärkiluokkaa. Sen voi kalibroida tarkasti, ja värit ovat ryhmän tarkimmat
suoraan paketista. Sinisen määrä muuttuu epälineaarisesti, ja tummimmat sävyt ovat sinertävämpiä
kuin kirkkaat. Hyvä kuva
myös dvd-levyillä ja hiljainen käyntiääni tekevät siitä tasapainoisimman kotiteatteritykin. Käyntiääni on voimakas, ja kuvankäsittelyssä on puutteita.
Epson on hiljainen, ja sen kuva on levollinen. Acerin valkotasapainoa ei voi kalibroida.
Epsonin virhe ei ole kirkkailla sävyillä suuri, mutta kasvaa tummempaan päähän mentäessä. Acer
jää aavistuksen jälkeen pohjamustan tasaisuudessa.
Osa kuvasta on vihertävää ja osa magentaa. Kannattaa muistaa, että lopullinen kuvanlaatu riippuu sekä
projektoriyksilöstä että valkokankaasta.
Kontrastisuhteeltaan kärkikolmikko on tasainen. Sama
pätee Aceriin, Viewsoniciin ja Panasoniciin. Molemmissa vihreän värin määrä on liian suuri.
Tarkimmat värit tuottavat keskimäärin Panasonic (?E 12,0), Acer (?E 12,5) ja Epson
(?E 12,2). Ansi-kontrastimittaukset ovat vertailukelpoisia tämän testin sisällä, mutta niitä ei lukuisten ulkoisten muuttujien takia voi suoraan verrata muiden testien tai julkaisujen tuloksiin.
Jokaisesta projektorista on esitetty mittauksissa se kuvatila, jolla harmaasävyjen ja värien tarkkuus oli paras ennen kalibrointia. Heikoiten HQV:n dvd-versiosta selviävät Panasonic ja BenQ, joiden kuvassa on keinotekoista terävyyttä ja reunojen porrastumista. Erittäin
äänekäs tuuletin pudottaa käyttömukavuutta.
Acerin suuri valoteho ja kontrasti mahdollistavat
hyvälaatuisen kuvan suurellakin kankaalla. BenQ:n sävy- ja saturaatiovirheissä ei
ole paljoa eroa Optomaan, mutta kokonaisvirhettä kasvattavat
luminanssin suuremmat poikkeamat.
Viewsonic (?E 31,7) on väritoistoltaan epätarkin. Panasonicissa näkyy kuitenkin selvä sinertävä halo valkoisten elementtien ympärillä.
Projektorien valotehoa liioitellaan usein. Mustan taso ja kontrasti on vain keskitasoa, mutta värien tarkkuus on hyvä. Optoman kaikissa väreissä on hieman sävyheittoa, minkä
lisäksi luminanssin poikkeamat kasvattavat kokonaisvirhettä. Värinhallinnasta huolimatta
vihreän virhe jää delta e -arvoon 12,8. Delta e -arvo on magentalla kalibroitunakin 44,6.
Kuinka
teen television
tai projektorin
perusasetukset?
Lue artikkeli
nettisivuiltamme
www.hifimaailma.fi/
artikkelit.php
28. Panasonicilla suurin ongelma on skaalauksen mukanaan tuoma yliterävöityksen ja karkeuden
tunne. Väritoistoa ei voi korjata, sillä värinhallintaa ei ole. Normaalikokoisella kankaalla kannattaa harkita harmaata heijastuspintaa. Ainoastaan
keltaisen värin saa kalibroitua tarkaksi. Acerin (540:1) ja Viewsonicin (560:1) ansi-kontrasti on käytännössä sama, kun mittaustarkkuus huomioidaan.
BenQ yltäisi muuten on/off-kontrastiltaan edellä mainittujen joukkoon, mutta heikomman valkotasapainon vuoksi siinä ei käytetty dlp-piirin kontrastia parantavaa Brilliant
Color -tekniikkaa. Panasonicissa delta e -arvoa kasvattaa sinisen sävy- ja luminanssivirhe, joka
heijastuu myös magentaan. Todellisellakin dvd-materiaalilla kuva on siisti, myös hankalilla tapauksilla. Keskimäärin pohjamustan sävy on kuitenkin melko neutraali. Muut värit ovat melko tarkat. Mustan taso on Optoman luokkaa. Ansi-kontrasti on tyypillisesti ollut lcd-projektorien heikkous. Värien sävyt, saturaatiot ja kirkkaudet ovat voimakkaasti vääristyneet.
Värinhallinnan avulla tilannetta voi parantaa hieman, mutta säätövara ei kerta kaikkiaan riitä korjaamaan ongelmia. Panasonicin 330:1 on
jonkin verran Epsonin 260:1 kontrastia parempi. Sateenkaaretkaan eivät haittaa. Tällä saattaa olla suurikin vaikutus lopulliseen kontrastilukemaan. Viewsonicista on ilmoitettu vain himmeämpi tila, sillä kirkkaassa tilassa projektori sirisee voimakkaasti ja väritoisto on huono. Värit ovat epätarkat, eikä niistä saa hyviä kalibroimallakaan.
Kuva ei yllä samaan havaittuun dynamiikkaa
kuin muut dlp-mallit. Muissa lampun kirkkauden valinta ei vaikuta merkittävästi kuvan sävyihin.
Harmaasävyiltään neutraaleimman kuvan tuottavat Acer, BenQ ja Optoma. Samat kolme ovat kärjessä myös ansi-kontrastimittauksessa, joskin Optoma kiilaa 600:1 kontrastilla niukasti ensimmäiseksi. Kummankaan pikseliverkko ei häiritse katselupaikalle.
BenQ:ssa on hyvä yleiskirkkaus. vertailu
Videoprojektorit 1 500-2 000 ?
ria lukuun ottamatta skarppi ja luonnollinen. Kaikkien värien luminanssiin vaikuttavalla värisäädöllä tilanne ei korjaudu, sillä
jotkin punaisen sävyt ovat lähes kohdallaan ja jotkin liian kirkkaita, jotkin liian tummia. Viewsonicissa käytetään Dark Chip -piirin
versiota 3, Acerissa ja Optomassa versiota 2. Epson ja
Optoma tekevät huonolaatuisestakin dvd-levystä katselukelpoista. Kuvassa
on kuitenkin jonkin verran välkkymistä joillakin tasaisenvärisillä pinnoilla. Panasonic yltää 1000:1 kontrastiin, mutta Epsonin kontrasti jää melko
vaatimattomaksi, 700:1. Korkeahkon kontrastin ansiosta mustan taso on melko hyvä, hieman
Optomaa parempi ja sävyltään neutraalimpi. Acerissa virhe selittyy suurimmaksi osaksi luminanssivirheillä, jotka voi korjata kalibroimalla. Punaisen ja sinisen pientä syvyys- ja sävyvirhettä ei kuitenkaan voi säätää.
Epsonin suurin virhe on vihreän sävyssä ja saturaatiossa. BenQ on tässä
suhteessa parempi, mutta Acer on lähes yhtä hyvä, kun kirkkaimpia sävyjä voimistavan
Brilliant Color -tekniikan ottaa pois päältä. Tuhansien lumenien kirkkaudesta jäädään
kauas, kun projektoreista halutaan saada katselukelpoista kuvaa. Videoprosessori on hyvä: kuva dvd-levyillä on vertailun siistein.
Panasonicin käyttöönotto on joustavinta monipuolisen optiikan
ansiosta. Viewsonic (1400:1), Acer (1300:1) ja
Optoma (1250:1) perustuvat dlp-tekniikkaan. Väriavaruus on referenssiä suppeampi. Kaikissa väreissä on aavistus liikaa kirkkautta, mitä on helppo korjata pelkällä värisäädöllä.
Optoman (?E 18,0) ja BenQ:n (?E 23,1) värivirhe on kertaluokkaa
suurempi. Kirkkaus- ja kontrastisäätöjen jälkeen ja tarkin kuvatila valittuna valoteho ulottuu Viewsonicin 270 lumenista
Acerin 1 100:aan. Vaikka värien kalibrointi puuttuu, riittäävät
harmaasävyjen säädöt tekemään kuvasta riittävän neutraalin kotikäyttöön.
Neljä seuraavaa sijoittuvat loppupisteiltään hyvin lähelle toisiaan.
BenQ ei ole omimmillaan suoraan paketista, mutta kalibroituna sen
kuvanlaatu on lähes Optoman tasoa
Kuvan harmaat
ovat vihertävät, mutta ongelma poistuu
kalibroimalla.
Epson Harmaasävyjen tasapaino
Cinema-esiasetuksella. Värienhallinta korjaa tilanteen.
Benq Väriavaruus CIE-kartastossa. Pieni virhe
lämpimään päin on helppo korjata
projektorin gain- ja bias-säädöillä.
Benq Harmaasävyjen tasapaino
Cinema-esiasetuksella. Sen voi kuitenkin korjata gain- ja
bias-säädöillä.
Panasonic Harmaasävyjen tasapaino
rec709-esiasetuksella. Värit ovat
koordinaatistossa lähellä rec709-referenssiä.
Epson Väriavaruus CIE-kartastossa. Sinistä ja
magentaa lukuun ottamatta koordinaatit osuvat melko
tarkasti referenssiin. Sininen on aavistuksen
turkoosiin vivahtava. Varsinkin
välivärit, keltainen, syaani ja magenta, ovat pahasti
vääristyneet. Värinhallinta ei riitä korjaamaan
tilannetta.
Värivirheen määrä Rec709-referenssiin nähden
Harmaasävyt
Acer Sävyjen ja saturaation tarkkuudesta
huolimatta delta e -arvot kohoavat
korkeaksi luminanssivirheen vuoksi.
Acer Harmaasävyjen tasapaino Dark
Cinema -esiasetuksella. Sininen käyttäytyy
epälineaarisesti kohoten tummilla sävyillä
korkeaksi. Vihreä ja
punainen ovat syvempiä kuin Rec 709 -referenssi
määrittelee (sisempi kolmio). Pieni ja erittäin
lineaarinen virhe ei käytännössä häiritse
katselua. Punainen ja vihreä
ovat sävyiltään ja saturaatioltaan pielessä ja vetävät
samalla keltaisen liian kylläiseksi. Värinhallintaa ei ole.
Viewsonic Väriavaruus CIE-kartastossa. Värinhallinnalla
ongelma korjaantuu hieman.
Panasonic Väriavaruus CIE-kartastossa. Kalibrointi ei ole mahdollista.
Optoma Harmaasävyjen tasapaino
Cinema-esiasetuksella. Harmaat ovat
hieman sinertävät, mutta ongelma on
lineaarinen. vertailu
mittaustulokset
Lisää mittauksia osoitteessa
www.hifimaailma.fi/artikkelit.php
Väriavaruus
Acer Väriavaruus CIE-kartastossa. Sininen, vihreä ja
magenta ovat sävyiltään hieman pielessä, mutta
värinhallinnalla ongelma voi korjata.
Optoma Väriavaruus CIE-kartastossa. Korjattavissa värienhallinnalla.
Panasonic Sinisen ja magentan sävyn ja
saturaation virhe näkyy delta e -arvoissa.
Epson Toisto on vihreän ja keltaisen osalta
epätarkka, mikä johtuu cie-kartastossa
nähdystä virheestä.
Viewsonic Sinistä lukuun ottamatta delta e
-virhe kasvaa reilusti yli kahdenkymmenen.
29. Kuva on
voimakkaasti vihertävä, mutta
keskisävyistä alkaen erittäin neutraali.
Valkotasapainolle on gain-säätö.
Optoma Toisto on epätarkka, mikä johtuu
osittain sekä liian suuresta saturaatiosta
että värien luminanssista.
Benq Toisto on epätarkka, mikä johtuu
sekä saturaation, sävyjen että luminanssin
virheistä. Korjaus on mahdollista gain- ja
bias-säädöillä, mutta pohjamustan
sinertävyyttä ei niillä voi korjata.
Viewsonic Harmaasävyjen tasapaino
Theater-esiasetuksella
kuvan korkeus)
Motorisoitu optiikka
Lamppu
Tyyppi
Ilmoitettu elinikä
(normal/eko)
Varalampun hinta
Lampputakuu
Vaihto katossa
Kuvasäädöt
Harmaasävyjen
kalibrointi
Värinhallinta (CMS)
Gammasäätö
Iiriksen käsisäätö
Dynaaminen iiris
Muuta
Valikot projektorista
Liikeinterpolointi
Ohjausportti
Triggeri (12 V)
HDMI-kaapeli
3D-lasit (kpl)
Kaiutin
Muuta
BenQ
Epson
Optoma
Panasonic
Viewsonic
H9500BD
1 890 ?
DLP
1920x1080
EH-TW6100
1 537 ?
LCD
1920x1080
HD33
1 499 ?
DLP
1920x1080
?
?
39,8 x 13 x 31 cm
7,2 kg
2v
W1200
1 490 ?
DLP
1920x1080
33,9 x 13,9 x 26,1 cm
3,6 kg
2v
42 x 14 x 36,5 cm
6,0 kg
3v
38x12,2x31,3 cm
4,5 kg
3v
PT-AH1000
1 970 ?
LCD
1920x1080
47 x 15,1 x 38 cm
8,6 kg
3v
Pro9000
1 999 ?
DLP
1920x1080
32,1 x 13,3 x 26 cm
4,3 kg
3v
2
1
2
1
1
1
-
2
1
1
1
1
-
2
1
1
1
1
2
1
2 *1
1
-
2
1
1
1
1
-
2
1
1 *1
1
1
-
1,5x
1,49?2,28x
+5-30/±15 %
1,5x
1,41?2,16x
-
1,6x
1,21?1,97x
-
1,2x
1,5?1,8x
-
2x
1,3?2,6x
±65/±26 %
1,2x
1,5?1,8x
-
30 %
34 %
0%
16 %
15 %
16 %
-
-
-
-
-
-
?
UHP 280 W
230 W
ETORL 230 W
UHP 280 W
UHM 280 W
LED+Laser
2000/2500 h
2500/4000 h
4 000/5 000 h
3000/4000 h
2000 h
>20000 h
249 ?
12 kk
249 ?
12 kk/2000 h
265 ?
36 kk/3000 h
290 ?
6 kk/1000 h
395 ?
12 kk/1000 h
?
?
?
?
?
36 kk/10000 h
-
-
bias+gain
bias+gain
bias+gain
bias+gain / 9p
gain
gain
4 esiasetusta
-
3d
8 esiasetusta
-
3d
9p
-
4 esivalintaa
?
3d
9p
-
?
?
?
3d
8 esiasetusta
-
?
?
?
?
?
?
RS232+USB
RS232+USB
?
?
?
-
RS232
1
-
?
?
?
RS232
2
-
RS232
x
-
1
vaihtosuodatin
?
RS232
?
lisävaruste
-
*1 Adapterilla vga-tulosta
mittaustulokset
Acer
BenQ
Epson
Optoma
Panasonic
Viewsonic
Dark Cinema/User
1
2
310/350 W
1300:1
540:1
920/1100 lm
8,4
12,5
18,0 %
55
38
Cinema
Cool
2,2
250/290 W
900:1
350:1
410/540 lm
8,3
23,1
29,3 %
40
33
Cinema
7000K
2,2
220/300 W
700:1
260:1
650/990 lm
9,2
12,2
9,3 %
90
70
Cinema
Warm
Standard
/300 W
1250:1
600:1
680/850 lm
6,8
18,0
21,1 %
75
37
rec709
0
2,2
270/300 W
1000:1
330:1
510/610 lm
13,8
12,0
12,9 %
90
30
Theater/User
User
1
70/100 W
1400:1
560:1
270 lm
17,6
31,7
37,1 %
85
53
?
?
?
?
?
?
Acer
Käytetty kuvatila
Värilämpötilan esiasetus
Gamman esiasetus
Tehonkulutus (himmeä/kirkas)
On/off-kontrasti
ANSI-kontrasti
Valoteho (himmeä/kirkas)
Harmaasävyjen DeltaE 20-100 % (keskiarvo)
Värien DeltaE (keskiarvo)
Värien luminanssivirhe (keskiarvo)
HQV HD (/100p)
HQV PAL (/80p)
Toimiva 1080p24-toisto
BenQ
Epson
Optoma
Panasonic
Viewsonic
7
5
5
6,2
7
7
6
6,8
6
7
8
6,6
8
5
8
7,4
6
9
6
6,6
4
5
5
4,4
pisteet
Kuva (60 %)
Ominaisuudet (20 %)
Käyttö (20 %)
Yhteensä (100 %)
30. vertailu
Videoprojektorit 1 500-2 000 ?
Acer
Malli
Hinta
Tekniikka
Tarkkuus
3D
Mitat (lxkxs)
Massa
Takuu
Kuvatulot
HDMI
DVI
VGA
Komponentti
S-video
Komposiitti
USB
Optiikka
Zoom
Heittoetäisyys *1
Linssinsiirto (P/V)
Linssin pystyoffset
(vrt
Kuvassa on pahimmillaan vakavia lomitusvirheitä, jos signaali tulee sisään alkuperäisessä
muodossa. 3d-kuvasta täytyy maksaa 149 euroa lisää, sillä rf-lähetin ja lasit ovat lisävaruste.
info
Hinta:
Mitat (lxkxs):
Massa:
Lisätietoja:
1 499 ?
38x12,2x31,3 cm
4,5 kg
www.optomaeurope.com,
www.highendstudio.fi
? Dynaaminen kuva
? Tasainen pohjamusta ja valkoinen
? Hiljainen
? 3d-kuvan pieni crosstalk
? Ei värien kalibrointia
? Säädöiltään rajallinen optiikka
?????
BenQ W1200
BenQ:ssa on sopivasti valotehoa pimeään teatterihuoneeseen. Valkotasapainon hienosäätö kuitenkin onnistuu. Hyvä soitin on siis tarpeen.
Kompaktin kokoisen projektorin tuuletin pitää laitteen hiljalleen lämmettyä
melko voimakasta ääntä, ja mukana on ripaus surinaa. Säädöistä puuttuvat
värien kalibrointi ja gamman monipisteinen hallinta. vertailu
?????
testivoittaja
?????
Optoma HD33
Kaarevaksi muotoiltu Optoma on hiljainen ja helppokäyttöinen. Mustan taso on
hyvä ja sävyiltään neutraali. Kaukosäädin on hyvin valaistu, mutta valikot tulkitsevat toisinaan painallukset tuplana.
info
Hinta:
Mitat (lxkxs):
Massa:
Lisätietoja:
1 490 ?
33,9 x 13,9 x 26,1 cm
3,6 kg
www.benq.fi
? Tasainen pohjamusta ja valkoinen
? Tarkat väri kalibroituna
? Optiikan suuri pysty-offset
? Toimiva värinhallinta
? Heikko videoprosessori
? Lämmetessään äänekäs tuuletin
31. Kompaktin kaukosäätimen räikeän sininen taustavalo ei ole paras valinta selkeyden kannalta,
mutta painikkeiden määrä on onnistuttu pitämään hyvin kurissa.
Kuva on pirteän dynaaminen ja melko neutraali. Kontrastia ja valotehoa selvästi parantava Brilliant Color -ominaisuus
muuttaa valkoisen sinertäväksi, mutta monipuoliset säädöt korjaavat virheen.
Heikkolaatuisilla dvd-levyillä projektori ei ole omimmillaan. Optiikka on säätövaraltaan karsittu, joten asennuspaikan
valinnassa on syytä olla tarkkana.
Kokonaisuus on kotiteatterikäyttöä silmällä pitäen vertailun paras. BenQ tarvitsee kalibroinnin, jotta kuvasta saa kaiken irti. Kontrastisuhde on ryhmän
parhaimmistoa, mutta pohjamusta voisi olla tummempi. Sen valikot ja
toiminnot ovat loogisia, eikä turhaa säädettävää ole liikaa
Sen komennot menevät perille luotettavasti ja viiveettä.
Kontrastisuhde ei ole ryhmän kärkeä, mutta kotiteatteriin sopiva valoteho tekee mustan tasosta tässä joukossa kilpailukykyisen. Panasonic korostaa virheitä liikaa, eikä poista hankalan levyn lomitusta siististi.
Kuvan kalibrointiominaisuudet ovat ryhmän toimivimmat. Hyvän värienhallinnan lisäksi on gammalle 9 pisteen hienosäätö, ja säätöpisteiden sijaintia mustan ja valkoisen välissä voi siirtää.
info
Hinta:
Mitat (lxkxs):
Massa:
Lisätietoja:
32
1 970 ?
47 x 15,1 x 38 cm
8,6 kg
www.kaukomarkkinat.fi,
www.panasonic.net
? Väritoisto suoraan paketista
? Hyvät säätömahdollisuudet
? Laajasti säädettävä optiikka
? Hyvä kaukosäädin
? Vihertävät harmaat
kalibroimattomana
? Voimakas käyntiääni. Pohjamusta on neutraalimpi kuin vertailun toisessa lcd-projektorissa, Epsonissa.
Kuvanlaatu on dvd-levyillä karkea ja yliterävöitetyn oloinen. Videoprosessori on erittäin tasokas,
ja dvd-kuva piirtyy siistinä ja terävänä. Tätä voi yrittää parantaa lämpimän sävyisellä suotimella, joka asetetaan linssin eteen. Mustan taso on ryhmän
korkein ja sävyltään selvästi sinertävä. vertailu
Videoprojektorit 1 500-2 000 ?
?????
Epson EH-TW6100
Tyylikkään musta Epson on hiljainen, eikä sen äänessä ole häiritseviä piirteitä. Lcd-kennon yksittäiset kuvapisteet saattaa näkyä lyhyeltä katseluetäisyydeltä.
info
Hinta:
Mitat (lxkxs):
Massa:
Lisätietoja:
1 537 ?
33,9 x 13,9 x 26,1 cm
6 kg
www.epson.fi
? Erinomainen videon käsittely
? Neutraali kuva kalibroimattomana
? Kattavat säädöt
? Hiljainen
? Lampun kestoikä
? Vaatimaton kontrasti
? Sinertävä musta
? Pikselirakenteen näkyvyys
? 3d-kuvan crosstalk
?????
Panasonic PT-AH1000
Panasonic on suurikokoinen ja äänekäs. Kontrastisuhde on kuitenkin vaatimaton. Optiikan kontrollit ovat hyväntuntuiset ja zoomin säätöalue melko suuri.
Lampulle luvataan jopa 5 000 tunnin käyttöikä.
Harmaasävyiltään ja väreiltään Epson on yksi vertailun tarkimmista ennen
kalibrointia. Kaukosäädin on kompakti
ja hyvin valaistu. Harmaasävyjen korjaus tehdään tämän jälkeen kalibroimalla, mutta toimenpide vaatii mittalaitteita.
Säätömahdollisuudet ovat gamman kalibrointia myöten kattavat, mutta värienhallinta ei toimi niin tarkasti kuin pitäisi. Sen asennusta helpottavat optiikan
kaksinkertainen zoom-alue ja varsin laaja linssinsiirto
vertailu
?????
Acer H9500BD
Tukevarakenteinen Acer on kooltaan ja äänekkyydeltään keskitasoa. Asennusta
helpottaa linssinsiirto, joka on tosin toiminnaltaan kapea-alainen.
Valoteholtaan ja kontrastiltaan Acer sijoittuu kärkijoukkoon. Valoteho on vaatimaton,
mikä toisaalta tekee mustan tasosta melko hyvän. Tehonkulutus on alhaista ja
käyttöikä pitkä. Pohjamusta
on melko kirkas, ja sen sävy vaihtelee voimakkaasti magentasta vihreään kuvan
eri alueilla. Videoprosessori ei
tee dvd-kuvasta kovinkaan siistiä.
info
Hinta:
Mitat (lxkxs):
Massa:
Lisätietoja:
1 890 ?
39,8 x 13 x 31 cm
7,2 kg
www.acer.fi
? Paljon valotehoa
? Neutraalit harmaat ja värit
? Pohjamustan epätasaisuus
? 3d-kuvan vähäinen crosstalk
? Linssinsiirto
? Ei kalibrointimahdollisuutta
? Surkea kaukosäädin
?????
Viewsonic Pro9000
Uutta tekniikkaa hyödyntävä Viewsonic käyttää valonlähteenä laseria ja ledejä. Projektori on silti valitettavan äänekäs, ja äänen luonne muuttuu säätöjen mukana.
Viewsonicin viimeistely on kuitenkin jäänyt puolitiehen, eikä se yllä aivan samaan kuvanlaatuun kuin perinteisiin elohopealamppuihin nojaavat verrokit. Se on
näppäintuntumaltaan pehmeä, hitaasti reagoiva ja huonosti valaistu. Tällä on päästy eroon yksipiiristen dlp-projektorien väripyörästä ja samalla
värien hajoamisesta silmiä nopeasti liikutettaessa. Parhaimmillaankin värit ovat voimakkaasti vääristyneet, eikä värinhallinta riitä tuomaan tilanteeseen merkittävää parannusta.
info
Hinta:
Mitat (lxkxs):
Massa:
Lisätietoja:
1 999 euroa
32,1 x 13,3 x 26 cm
4,3 kg
www.viewsoniceurope.com
? Kontrastisuhde
? Mustan taso
? Vaatimaton valoteho
? Sävyerot valonlähteen
eri kirkkausasetuksilla
? Väritoisto
? Äänekäs toiminta ja sirinä
? Viimeistelemätön ohjelmisto
33. Harmaasävyt ja värit ovat melko hyvällä tolalla heti paketista, mikä on tärkeää kalibroinnin puutteen vuoksi. Harmaa kangas on suositeltava Acerin kanssa.
Säätömahdollisuudet ovat karsitut, edes harmaasävyihin ei pääse vaikuttamaan, mikä on suuri puute erilaisten kankaiden kanssa käytettävän projektorin
kanssa. Kuva on luonnollisen dynaaminen ja vaikuttava. Värinhallinnassa on vain osavärien kirkkauden säätö. On/
off-kontrastisuhde on ryhmän suurin, mutta absoluuttisesti se on silti kaukana
parhaiden projektorien moninkertaisesta kontrastista. Projektorin värit ovat valonlähteen kirkkaassa tilassa on ecotilaa merkittävästi huonommat. Jämäkkyys ei valitettavasti ulotu kaukosäätimeen, sillä se on joukon heikoin